• Elias Crum

Wat een workation Marketing Guys oplevert

Bijgewerkt op: 7 dagen geleden

In september gaat MKB bedrijf Marketing Guys op workation naar Valencia. Deze hebben ze geboekt via Working Remotely. In deze gastblog vertelt oprichter Elias Crum je waarom zij met het team gaan werken vanuit het buitenland en wat het ze oplevert.

Bij Marketing Guys helpen we organisaties met de inzet van de juiste marketing & sales technologie om daarmee data-gebaseerde beslissingen te nemen. We ondersteunen wereldwijd organisaties met de selectie, implementatie en inzet van bijvoorbeeld marketing & sales automation, real-time dashboarding en revenue enablement. Met ons team van ca 15 mensen, gaan we in september 2022 op workation in Valencia. We zijn dus nog niet geweest, maar ik leg in deze blog graag uit waarom we dit gaan doen!

Arbeidsvoorwaarden veranderen met mensen mee

Sinds corona is bij ons het idee rondom hybride werken veranderd. We zijn nog steeds een hechte organisatie waarin onze 15 medewerkers elkaar goed kennen. Daarvoor is het echt noodzakelijk om regelmatig fysiek contact te hebben. Als dat je uitgangspunt is, kun je daaromheen als werkgever natuurlijk nog steeds heel veel doen om met de veranderende arbeidsmarkt om te gaan.

Wij hebben het daarom bijvoorbeeld mogelijk gemaakt om een maand per jaar vanuit een andere locatie te werken.

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een reis wilt maken en toch ook wilt blijven werken. Misschien aan de andere kant van de wereld, misschien part-time. In overleg kan dat dus bij ons.


Employer branding versus job postings: Recruitment = Marketing!

De huidige krapte op de arbeidsmarkt is voor veel organisaties een probleem. Mensen wisselen massaal van job en er is bijna geen vervanging te krijgen. Wij helpen veel organisaties met de werving van nieuwe mensen en ons credo daarbij is dat werving een continu proces is. Recruitment is niet enkel meer een HR aangelegenheid, steeds vaker is het marketingteam betrokken. De candidate-journey is in dat opzicht ook erg vergelijkbaar met een customer-journey. Waar deze vroeger nogal lineair was (advertentie op een job board/website, daarna een mail met sollicitatie, gesprek en dan arbeidsvoorwaarden) is die nu non-lineair:



Met als gevolg dat je er niet meer mee wegkomt om alleen te adverteren als je een vacature hebt. Vergelijk het maar met een bier-merk. Die maken het hele jaar reclame op een ‘laag pitje’ maar zodra er een WK is, wordt er gepiekt. Hiermee zorg je ervoor dat je altijd top-of-mind bent en op het beslissende moment de koper overhaalt voor jou te kiezen. Zelf doen we dit uiteraard ook. We hebben een ‘always-on’ aanpak. Daarin past de workation perfect! Medewerkers vinden het te gek, en delen dit weer in hun netwerk.

Het heeft hierdoor via bijvoorbeeld LinkedIn een enorm positieve invloed op potentiële nieuwe collega’s. Het scoort qua interactie ook veel beter dan andere content:





































Workation of toch een city trip? Of allebei?

Voor corona deden wij ieder jaar een citytrip met het team. Dit jaar hebben we besloten daar een week van te maken. Voor degenen die dat willen natuurlijk . Bij ons werken mensen tussen de 22 en 55 jaar. Sommigen hebben kinderen, sport-verplichtingen of hebben thuis andere dingen te doen. Niet iedereen kan dus zomaar een week weg. Wij hebben er daarom voor gekozen om 2 opties te bieden aan iedereen: een weekend mee of de hele week (zaterdag tot zaterdag). Iedereen is daar vrij in. We zien dat ongeveer 2/3 van de mensen kiest voor de hele workation.

Klanten en leveranciers veranderen ook

Waar corona in eerste instantie erg vervelend was en voor ons ook een negatieve impact had op de resultaten, is dat aan het einde van 2020 omgedraaid. We zijn een marketing technology bureau dat voorheen vooral Nederlandse klanten had. Corona heeft organisaties echter doen beseffen dat fysieke aanwezigheid helemaal niet noodzakelijk is voor een goede dienstverlening. Wij kregen dus veel meer aanvragen uit de hele wereld, en inmiddels is ca 30% van de klanten internationaal. Zo ondersteunen we organisaties in Engeland, Scandinavië, Italië, Duitsland en zelfs in de VS.

Binnen zo’n internationale setting past de workation ook perfect, het maakt immers niet uit of we vanuit Amersfoort of Valencia een klant helpen!

Ook iets voor jou als werkgever?

In september gaan we via Working Remotely een week werken vanuit een prachtige villa in Valencia. Wij hebben er zin in! Wil je op de hoogte worden gehouden? Check dan onze Instagram/LinkedIn.

Heb je vragen aan mij over deze workation, over werken bij ons of marketing technology? Stuur me dan gerust een berichtje.


Klinkt zo'n workation als muziek in de oren en lijkt dit je ook wel wat voor jouw bedrijf? Kijk dan hier voor meer informatie over de workations voor bedrijven die Working Remotely kan verzorgen of stuur een bericht.


Recente blogposts

Alles weergeven